Останнім часом до сучасних методик увійшло поняття «компетентність». С.
Шишов характеризує компетентність як можливість установлення зв'язків між
знаннями та реальною ситуацією, як здатність знайти процедуру (знання та дії),
що відповідає проблемі. Виділено основні групи, компетентностей: соціальні,
полікультурні, комунікативні, інформаційні, саморозвитку та самоосвіти,
продуктивної творчої діяльності. Формуванню цих компетентностей сприяє не лише
навчальна, але й позакласна робота з математики. Розглянемо кожну з цих
компетентностей окремо через призму її формування в позакласній роботі.
Соціальні компетентності характеризують уміння людини повноцінно жити
в суспільстві. У позакласній роботі під час проведення масових свят, вечорів та
інших заходів учням дуже часто доводиться брати участь у змаганнях, конкурсах,
вікторинах тощо, де від відповіді одного учасника залежить перемога команди.
Тобто учень має брати на себе відповідальність, приймати рішення, робити вибір.
Саме так і формуються та розвиваються соціальні компетентності.
Полікультурні компетентності передбачають не тільки оволодіння
досягненнями культури, але й розуміння й повагу до людей інших національностей,
релігій, культур, мов, рас, політичних уподобань і соціального становища.
Позакласні заходи з математики дуже часто присвячуються її творцям. Свій
внесок у розвиток математики внесли вчені різних національностей. Ознайомлюючи
учнів з їхнім життям і діяльністю в позакласній роботі, ми сприяємо формуванню
полікультурних компетентностей.
Комунікативні компетентності передбачають уміння спілкуватися усно та
письмово, рідною та іноземною мовами. Під час проведення позакласних
математичних заходів учням доводиться давати відповіді на запитання вікторин,
обговорювати питання у пошуках правильної відповіді, виражати свою думку
письмово. Від уміння спілкуватися у командному змаганні часто залежить
перемога.
Інформаційні компетентності — це вміння знаходити, осмислювати,
опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел. Саме це роблять
учні, готуючись до математичного вечора, випускаючи математичну газету, добираючи
запитання для команди-суперниці тощо. Без постійної самоосвіти учасники
математичних змагань приречені на програш.
Звичайно, щоб брати участь у математичному змаганні, вечорі, потрібно не
тільки мати міцні знання, а й уміти використовувати їх творчо. Тобто позакласна
робота розвиває компетентність продуктивної творчої діяльності.
Так усі види компетентностей отримують розвиток не тільки в навчальній,
але й у позакласній роботі з математики.
Компетентність є інтегрованим результатом навчання, який виходить за межі
предметної складової та не вичерпується змістом певної дисципліни. Позакласні
заходи з математики часто носять інтегрований характер і вимагають від учнів
не лише знань і вмінь з інших дисциплін, а усього комплексу знань і вмінь,
загальної ерудиції, усього того, що можна назвати життєвою компетентністю.
Пропонуємо розробку позакласного
заходу з математики для 6-х класів, під час підготовки та проведення якого
формуються майже всі вище перелічені компетентності.
Захід присвячений античним
математикам. Короткі розповіді про них на уроках під час вивчення
відповідних тем (решето Ератосфена, початки вивчення геометрії тощо) значно
доповнюються у позакласній роботі. Це сприяє розширенню кругозору учнів і
підвищенню їхньої загальної культури. Програма з математики зобов'язує
ознайомлювати учнів з життям і діяльністю видатних математиків. Однак у
програмі немає конкретних вказівок на те, яким саме фактам з історії приділити
увагу, у яких класах і в якому обсязі.
Шкільні підручники містять мало
таких відомостей. У той самий час сухе повідомлення фактів з історії математики
не завжди сприятиме досягненню мети, про яку говорилося вище. Пропонуємо
«одягти» ці факти у «привабливий одяг», використавши їх для проведення
позакласних заходів. Захід, який пропонується, крім того, що сприяє підвищенню
інтересу учнів до вивчення математики, ще й координує знання учнів з історії
та зарубіжної літератури, тобто є інтегрованим заходом з математики та
всесвітньої історії та літератури. Вивчення життя великих людей завжди
захоплює: воно звеличує душу та спонукає до діяльності. Вивчення життя та
творчості видатних математиків удосконалює загальну культуру мислення,
дисциплінує її, виховує об'єктивність, інтелектуальну чесність і так сприяє
формуванню наукового світогляду. Тому під час вивчення математики методично
правильним є систематичне впровадження елементів історії науки, життєвого шляху
її творців.
Захід доцільно провести у другому семестрі, коли вивчено
відповідні теми з історії та літератури, відпрацьовано навички виконання дій
із звичайними дробами, вивчено чотирикутники, коло та круг, а також фігури у
просторі. Дидактична мета заходу — перевірити та закріпити вміння учнів
розв'язувати рівняння та виконувати дії з дробами, систематизувати геометричні
знання учнів 6-го класу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий