четверг, 13 декабря 2018 г.

Геометрія, 9 клас. Тема: Прямокутна система координат. Відстань між двома точками площини із заданими координатами.

Мета: Повторити, узагальнити та систематизувати набуті в попередніх класах під час вивчення теми: «Прямокутна система координат» знання учнів; узагальнити і систематизувати вміння будувати точки із заданими координатами на координатній площині та знаходити координати точок за їх зображенням. Працювати над засвоєнням учнями змісту теореми, що виражає формулу відстані між двома точками в прямокутній системі координат, а також способу її доведення.
Далі
Сформувати в учнів уявлення про сферу застосування формули відстані між двома точками, вміння відтворювати вивчену формулу, записувати її відповідно до умови задачі, а також використовувати для розв’язування задач на обчислення.
Виховувати культуру запису та культуру мовлення.
Тип уроку: засвоєння нових  знань.
Обладнання: презентація (знаходиться в "Педагогічній скарбничці").

Хід уроку

І. Організаційний етап
 Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.
         Сьогодні ми згадаємо з вами гру, яка найкраще розвиває логічне мислення. Перед вами вирізки з газет, де зображено що?
Так, це гра в шахи. А щоб грати в шахи, необхідно знати не лише правила гри, а й будову шахової дошки, наприклад, хід: кінь В7 на А3. Отже, треба знати координати розміщення шахових фігур. Тому сьогодні ми починаємо вивчати тему «Декартові координати на площині»
Запишіть дату та тему уроку.

ІІ. Формування мети і завдань уроку.
Над цією темою ми будемо  працювати на протязі 10 уроків. Впродовж вивчення теми поглибимо вміння описувати прямокутну систему координат. Навчимося записувати і доводити формули координат середини відрізка та відстані між двома точками. Зуміємо розпізнавати рівняння кола та прямої і навчимося застосовувати вивчені формули для розв’язку задач.
В даній темі ми напишемо 2 самостійні роботи та підсумком буде контрольна робота.

ІІІ. Історична довідка.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з великим відкриттям у математиці, яке здійснене найвидатнішим мислителем Франції Рене Декартом. Хто ж він Рене Декарт?
(учні читають історичну довідку, с. 111)
Декарт жив у 17 ст, але його ім’я і досі пам’ятають. От і я вам бажаю зробити в житті, щось таке щоб і ваше ім’я запам’ятали.
Основна його ідея полягає в тому, щоб примусити алгебру, якщо так можна висловитись, працювати на геометрію. Як вам відомо, алгебра має справу з числами та рівняннями, а геометрія – з лініями, точками, фігурами. Декарт знайшов спосіб зіставити з геометричними образами, образи алгебри, а потім,виконуючи над ними певні дії, уміти пояснити геометрично їх результати.
Можна сказати, що Декарт «перекинув міст», яким з’єднав алгебру з  геометрією.
Щоб навчитись описувати геометричні фігури алгебраїчними виразами, потрібно сприйняти й усвідомити матеріал теми «Декартові координати на площині».
Частково з цією темою ви вже знайомі на уроках алгебри. Та люди навіть іноді не помічають, як два числа допомагають правильно і швидко орієнтуватися: квиток до театру містить інформацію про певний ряд і номер місця. Залізничний квиток – про номер вагона і номер місця. На полі шахівниці місце будь – якої фігури вказується також двома числами, наприклад, b4, перше з яких позначено буквою b. Це саме ми бачимо коли граємо в гру «Морський бій».
Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Декартова система координат на площині. Відстань між двома точками з заданими координатами.»
(Дописати в зошиті)
Мета уроку: повторити та систематизувати відомості про систему координат, та  дослідити можливість визначення відстані між двома точками через їхні координати в прямокутній системі координат.

ІV.Етап. Актуалізація опорних знань учнів.
Робота усно.
1.     - На якому з наведених рисунків зображена координатна пряма?




Малюнок В.
- А чому малюнок А не є координатною прямою?
   (На ньому не має одиничного відрізку)
-         А малюнок Б?
   (Не має напрямку)
-         Отже, які умови потрібні для того,щоб промінь був координатною прямою?
(Початок променя, напрямок, та одиничний відрізок)

2.     Прочитайте запис:
М (5;3);
Р (-5; 0);
О (0; 0)
3.     Визначте координати точок:

А (-2; 2), В (-1; -4), С (0; -2),
     Д (3; 4), Е (0; 0), F (4; 2),
К (4; 0), М (-3;0), Р (3; -2)






4. Визначте невідомі координати вершин прямокутника АВСД
А) А (0;0)
     В (0;4)
     Д (6;0)



Б) В (-5;3)
     Д (5;1)



В) В (2; 6)
    Д (10; -2)



5.     Знайдіть координати точки С
 А) С(-1; -1)
 Б)  С(3;2)






                          А)                                           Б)

6.     Точка належить ІVчверті. Які вона має координати за знаком?
( х > 0, у < 0 )
А якщо в І -?
(  х > 0, у > 0 )
В ІІ чверті?
(х < 0, у > 0 )
А в ІІІ чверті?
(х < 0, у < 0 )
Цю тему можна зустріти і на зовнішньому незалежному оцінюванні. Ось ви бачите деякі завдання.
















Отже, підведемо підсумок.






















-         Як розташовані вісі координат відносно одна одної?
 (Перпендикулярно)
-         Як називається горизонтальна?
(Вісь абсцис)
-         Як називається вертикальна?
(Вісь ординат)
-         Як називається точка перетину?
(Початок координат)
-         Як називаються координати точки?
(Абсциса та ордината)
-         Що таке прямокутна система координат?
(Це дві взаємно перпендикулярні прямі, на яких вибрано початок відліку, одиничний відрізок та додатній напрямок)

Задача. А зараз знайдіть відстань між парами точок, зображених на рисунку:
А) СО - ? (3 од. від.)
      ВО - ? (4 од. від)
     СВ - ? (7 од. від)
Б) СМ - ? (2 од. від)
     СК - ? (4 од. від)













А як же знайти відстань  СА або СВ із заданими координатами?

V.  Пояснення нового матеріалу.
Отже, дослідимо можливість визначення відстані між двома точками через їхні координати в прямокутній системі координат.
                                                  Письмово в зошиті
                                                              Дано: А (х1; у1)
                                                                          В (х2; у2)
                                                                   Знайти: АВ (виразимо відстань між               
                                                              точками через координати цих точок)
Розвязання

                                                                          
                                                                     
Розглянемо спочатку випадок, коли х1 х2 і у1 у2.
Проведемо через точки А і В прямі, паралельні осі координат і позначимо через точку С точку їх перетину.
- Яка фігура утворилася?
- Який трикутник?
- Як називаються сторони трикутника?
- Як знайти гіпотенузу?
Відстань між точками С і В дорівнює Іх1- х2І, а відстань між точками А і С дорівнює Іу1- у2І
За т. Піфагора АВ2= ВС2+АС2
Отже, АВ2 = (х1- х2)2 + (у1- у2)2
Хоча формула для відстані між точками виведена у припущенні х1х2 і у1у2, вона залишається правильною і для інших випадків. Справді, якщо х1 = х2 , у1у2, то відстань між точками дорівнює Іу1- у2І. Такий самий результат дістанемо і за формулою. Аналогічно розглядається випадок, коли х1 х2 і    у1 = у2. Якщо х1 = х2 і у1 = у2, то точки А і В збігаються і за формулою відстань між ними дорівнює 0.
Іноді відстань між точками позначають d2 = (х1- х2)2 + (у1- у2)2

VІ. Засвоєння нових знань і вмінь. Письмово в зошиті
Задача № 280, с. 88
Застосування вивченої формули можливо не тільки у випадках, коли вказано на необхідність обчислення відстані між двома точками (довжини відрізка), але й у випадках, що передбачають обчислення довжин відрізків для доведення певних геометричних фактів.
Задача № 282, 283.

VІІ.  Рефлексія
1.     У якої з точок неправильно позначені координати?
А (2;3); В (3;1); С (-1;2); D (-2;2); Р (0;-3); К (-2;-1)
( Це точки D та Р)
2.     Знайди помилки.
А (-145;200) - ІI чверть
В (358;- 422) - ІII чверть
С (218;6203) - І чверть
D (- 139;- 247) - ІV чверть
Е (-371;2108) - ІI чверть
К (953;-712) - ІV чверть
М (-37401;- 40732) - ІII чверть
( Це точки В та D)
3.     Яке з тверджень неправильне?
А) Якщо т. А лежить на осі ординат, то її абсциса дорівнює 0.
      Б) Якщо т. А збігається з початком координат, то її обидві координати    
      дорівнюють 0.
      В) Точки осі абсцис мають ординати, що дорівнюють 0.
      Г) Точка В (-2;-2)належить ІІ чверті.
Відповідь: Г
4.     Чи правильно заповнена таблиця?
Координати            точки
(2;3)
  (-5;-1)
  (-4;6)
 (-3;5)
Відстань до осі абсцис
2
- 1
6
5
Відстань до осі ординат
3
-5
4
3
    5.   Знайдіть помилки.
                                                                        Дано: А (3;4); В (2;-1)
                                                                       Знайти: АВ
Розв’язання
АВ = (4 - 2)2 + (4 - 1)2 =
VІІІ. Підсумок уроку.
 ІХ. Домашнє завдання: параграф 8, с. 83-88, №284, 294, картка з задачею.

Х. Виставлення оцінок.

Комментариев нет:

Отправить комментарий