четверг, 13 декабря 2018 г.

З досвіду роботи

Моїм життєвим правилом є слова відомого педагога К. Ушинського „Учитель живе доти, доки вчиться, щойно він перестає вчитися, в ньому помирає вчитель”.
         Праця вчителя - постійний творчий пошук. Тому на своїх уроках я прагну зацікавити своїм предметом, а потім навчити. Адже математику люблять одиниці, знають десятки, а треба навчити всіх.
         Зацікавити учнів математикою, показати її могутність і красу, полюбити її – завдання кожного вчителя математики.

         Працюючи 28 років учителем математики, я завжди шукаю ефективні методи навчання, такі засоби, які активізують навчальну діяльність, стимулюють самостійну роботу учнів, прищеплюють і підтримують інтерес до предмета. 
         На кожному уроці я опираюся на такі складові:
1) забезпечення контакту з класом і з кожним учнем на основі рівноправних відносин;
2) урахування індивідуальних психологічних особливостей учнів;
3) формування навичок користування математичною термінологією;
4) організація пошукової роботи, спрямованої на формування творчого мислення;
5) урахування сучасних тенденцій розвитку математичної науки;
6) підвищення емоційної насиченості уроку;
7) подача нового матеріалу емоційно забарвленим;
8) створення ситуації, які б постійно зацікавлювали учнів навчальним матеріалом, зокрема об’єктами, що вивчаються;
9) підтримка інтересу до предмета.
У процесі роботи ставлю перед собою мету: привчити учнів працювати
самостійно в міру їх здібностей. Велику увагу приділяю розвитку уяви, логічного і нестандартного мислення. Використовую на уроках інноваційні технології навчання, а саме:
-                     особистісно орієнтоване навчання, мета якого не тільки навчати й виховувати учня, а й формувати в ньому особистість;
-                     кооперативне навчання (робота в парах, робота в групах (рівносильні і нерівносильні), колективна робота);
-                     проектна технологія (дослідницькі уроки, створення проекту з певної теми у вигляді словника термінів та формул, опорних задач, проектів за шаблоном);
-                     проблемне навчання (постановка та вирішення проблеми, уроки-практикуми);
-                     випереджувальне навчання (використання термінів та властивостей, які будуть вивчатися в майбутньому);
-                     ігрова технологія (рольові ігри,  проведення нетрадиційних уроків, уроки-подорожі, уроки-атракціони);
-                     інтерактивне навчання (створення презентацій, буклетів, коло ідей, „мікрофон”, «мозковий штурм», тестування та інші; використання ІКТ у навчанні сприяє розвитку інтелектуальних навичок і вмінь);
-                     перевернуте навчання (як один із способів активізації уваги та знань учнів, формування бажання навчатися);
-                     диференціальне навчання (створення системи завдань різної складності);
-                     індивідуалізація навчання (усний рахунок, система карток, самостійна робота, індивідуальна робота з кожним учнем);
-                     створення ситуації успіху, коли кожна дитина працює в міру своїх можливостей, але ставить постійно перед собою нові завлання і старається їх виконати, відчуває свою важливість і значимість).
На таких уроках кожний учень робить індивідуальний внесок, відбувається обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Основне: не залишити поза увагою старанність кожної дитини і оцінити результати праці.
         Така система роботи враховує рівень працездатності учнів (пам’ять, мислення), а також їх уміння раціонально використовувати час та планувати
власну діяльність, систематично використовувати самоконтроль. Щоб розвивати творчі здібності учнів, їх поступово, але систематично, слід залучати до самостійної пізнавальної діяльності. Тим учням, які мають здібності та виявляють інтерес до вивчення предмета, крім домашнього завдання, що є обов’язковим для всіх, пропонується ще й індивідуальна робота. Такі учні допомагають у підготовці проблемних запитань та завдань,
відшукують цікаві задачі, історичні факти, складають математичні казки, тестові завдання, здійснюють пошук способів розв’язування нестандартних
задач, створюють презентації. Такий підхід сприяє підготовці здібних дітей
до участі в олімпіадах. Як писав В. Шаталов „Кожен учень талановитий, треба шукати іскри таланту і не дати їм згаснути”.
         Творчі здібності дитини можна розвивати тільки тоді, коли створити для цього спеціальні умови. Тому зі здібними учнями працюю індивідуально, як у позаурочний час, так і на уроках.
          Особливої уваги заслуговують усні вправи, які є важливим елементом активізації розумової діяльності учнів і розвитку їх творчих здібностей. Вони ефективні тим, що спочатку здаються легкими, діють на учнів мобілізуюче, своєю простотою заохочують до роботи, створюють в класі умови змагання. Усні вправи сприяють розвитку уваги, пам’яті, мислення, мають практичну спрямованість.
         Поряд з формуванням творчого мислення намагаюсь не забувати і про розвиток інтуїції школярів. Це і вміння уважно спостерігати, досліджувати,
прогнозувати нові твердження і переосмислювати вивчене. Це дає на практиці використовувати проблемний метод навчання, при якому діти виступають у ролі активних шукачів інформації.
         Математика - це той предмет шкільної програми, на уроках якого дитина вчиться отримувати перемоги над собою, розв’язуючи самостійно поставлені перед нею проблеми у вигляді умови конкретної задачі чи прикладу. Тому на уроках я стараюсь систематично виховувати в учнів любов до математики, захоплювати її методами; прививати впевненість в тому, що їм під силу розв’язувати ту чи іншу задачу, розвивати творчі здібності учнів. Учень має впевнитись у власних силах. Без такої впевненості учнівська думка завжди буде скутою, а отже, втрачатиме оригінальність. Творча атмосфера в класі певною мірою забезпечується наданням учням широких можливостей запитувати.
         Основне завдання вчителя - навчити учнів самостійно здобувати знання. Намагаюся так організувати самостійну роботу учнів на уроці та вдома при вирішенні проблемної ситуації, щоб формувалося і творче мислення, і пізнавальний інтерес.
         Найбільша цінність - це особистість дитини, все, що робиться, -  робиться для неї, для її навчання, виховання, розвитку. Для розвитку творчих здібностей учнів недостатньо традиційного уроку. Тому я практикую проведення нетрадиційних уроків, а саме: уроки-подорожі, змагання, математичні турніри, уроки-семінари, уроки-бенефіси та інше. І це не тільки розвага, а й засіб розвитку мислення, винахідливості, навчання стратегії прийняття рішень.
         Використовую комп’ютер на всіх етапах уроку. Використання ІКТ у навчанні сприяє розвитку інтелектуальних навичок і вмінь, формуванню в учнів пізнавального інтересу до предмета, викликає у дітей інтерес до навчання взагалі. На уроках використовую естафети „Хто швидше”, „Задачі від Незнайка”; конкурси „Розв’яжи кросворд”, „Математичний лабіринт” та інше. Один із провідних напрямів гуманізації - впровадження особистісно орієнтованого навчання, мета якого не тільки навчати й виховувати учня, а й формувати в ньому особистість. Такий підхід до навчального процесу передбачає індивідуалізацію, а отже, й диференціацію навчання.
         Широко використовую випереджальне навчання, знайомлю дітей з новими термінами, властивостями, способами мислення задовго до їх вивчення. При цьому не затримую увагу надовго, а згадую ніби мимохідь, тоді при вивченні нового матеріалу деякі терміни і властивості уже дітям знайомі і легші для розуміння.
         Останнім часом почала впроваджувати елементи перевернутого навчання, поки що на рівні перевертання свідомості вчителя, учня і батьків у підході до вивчення математики. Даю учням завдання по вивченню теми вдома за допомогою презентації, блок-схеми, алгоритму, а на уроці розв´язуємо задачі, використовуючи вивчений матеріал.
Важливу роль у досягненні виховних цілей навчання відіграє участь учнів у проведенні позакласних заходів з математики. Розробляючи заходи для їх проведення, дотримуюсь таких правил:
1)дати додаткові знання з математики та історії її розвитку, показати зв’язок з іншими науками;
2) забезпечити різносторонній розвиток особистості;
3) у їх підготовці і проведені активну участь повинні брати учні.
         Розвиток творчих здібностей учнівце справа не одного дня, тижня, чи місяця, а результат наполегливої і систематичної праці протягом року, терміну навчання в школі, всього життя.
         Вчитель повинен багато працювати над собою, прагнути до творчості. Постійне зацікавлення учнів предметом, відкриття можливостей для творчості на кожному уроці сприяють розвитку творчої діяльності учнів.
Свою систему уроків намагаюся побудувати так, щоб учні працювали з повною віддачею сил, з інтересом. Урок має бути продуманий до дрібниць,

на уроці повинно бути цікаво.  «Щоб бути гарним викладачем, треба любити те, що викладаєш, і любити тих, кому викладаєш». (В.Ключевський)

Комментариев нет:

Отправить комментарий